Uutiset

Masennus lievittyy liikunnalla

Liikunta lievittää masennusta jopa nopeammin kuin masennuslääkkeet. Eikä muutokseen vaadita yletöntä rehkimistä, vaan tunnin mittainen harjoittelu 2–3 kertaa viikossa riittää.

Liikunta lisää samojen välittäjäaineiden määrää kuin mielialalääkkeetkin, eli serotoniinia ja noradrenaliinia. Tämän lisäksi liikunta lisää mielihyvähormoni dopamiinin määrää. Eikä siinä kaikki, liikunta korjaa masentuneen aivoissa tapahtuneita muutoksia ja rakentaa katkenneiden hermosolujen välille uusia yhteyksiä. Nimittäin masennuksen ensisijainen syyllinen on elimistöön kertyvä stressihormoni kortisoli, joka suurena määränä tuhoaa ja katkoo hermosolujen yhteydet. Vastaavasti serotoniini huolehtii viestien kulkemisesta hermosolujen välillä, mutta jos yhteyksiä ei ole, tärkeä tehtävä ei onnistu. Tämän uskotaan selittävän myös sitä, miksi masennusta potevat jäävät helposti negatiivisen ajattelun kierteeseen. Liikunta kasvattaa uusia yhteyksiä hermosolujen välille ja auttaa näin kääntämään masentuneen ajatukset uusille urille. Mielialalääkkeet toimivat samalla tavalla, mutta vasta noin kuukauden käytön jälkeen. Jos lääkehoitoa täydennetään liikunnalla, mielialan on havaittu kohentuvan jopa 3-4 päivässä.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/masennus_lievittyy_liikunnalla

Leave a Comment (0) ↓