Uutiset

Archive for maaliskuu, 2017

Pitääkö olla huolissaan, jos työpäivän jälkeen vain rojahtaa sohvalle?

Pitääkö olla huolissaan, jos työpäivän jälkeen vain rojahtaa sohvalle?

Työpäivän jälkeen ei jaksa muuta kuin maata sohvalla. Pitäisikö tästä olla huolissaan? Sanoisin, että pitää olla huolissaan. Tämä on merkki siitä, että on liian väsynyt syystä tai toisesta, joko töistä tai vapaa-ajalla kuormittavista asioista tai omaksutut elämäntavat eivät tue omaa jaksamista. Tästä lähtee helposti liikkeelle negatiivinen kierre, jolloin kehoa ja mieltä palauttaviin ja vahvistaviin asioihin ei riitä enää innostusta. Tulee syötyä mitä sattuu, ei jaksa liikkua, unen laatu heikkenee, painokin lähtee nousemaan ja mieli mustenee. Jos tunnistat itsesi tästä tilanteesta, on syytä lähteä pohtimaan, mikä kuormittaa ja mitä voisin asialle tehdä. Työssä kuormittavat asiat kannattaa ottaa puheeksi esimiehen kanssa ja etsiä niihin ratkaisuja. Hyvä on myös selvittää, ettei taustalla ole jokin sairaus tai häiriö, kuten anemia tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Toki on ihan normaalia, että välillä voi olla väsynyt esimerkiksi pitkästä, paljon uusia asioita sisältävästä työpäivästä tai omaa elämään kuormittavista asioista. Tällöin pitääkin levätä ja ottaa rauhallisesti. Kuormittavassa tilanteessa voi unohtaa olla täydellinen. Voi jättää suosiolla jotkut elämänalueet vähemmälle ja keskittyä enemmän itseään virkistäviin asioihin. Pitkiksi ajoiksi sohvan pohjalle ei ole kuitenkaan hyvä jämähtää. Siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Omaan terveyteen liittyvät riskit alkavat vääjäämättä kasaantua.  Eli sohvalta on syytä nousta ylös ja lähteä liikkeelle maltillisesti ennemmin tai myöhemmin, vaikka se aluksi tuntuukin työläältä. Palkintona siitä sinua odottaa valoisampi mieli ja virkistyneempi keho.

Pia Siekkinen TtM, CoacHouse

Lisää aiheesta: http://www.hs.fi/ura/art-2000005128149.html

Posted in: Uncategorized

Leave a Comment (0) →

Yleisimmät syyt hakeutua työterveyslääkärille

Yleisimmät syyt hakeutua työterveyslääkärille

Terveystalon selvityksen mukaan viime vuonna työterveyslääkäriä työllistivät eniten mielenterveysongelmat, selkäkivut sekä muut tuki- ja liikuntaelinvaivat. Pisimmät sairauspoissaolot johtuivat polviongelmista, erilaisista mielenterveysongelmista sekä sydän- ja verisuonisairauksista.

Erilaisten mielenterveysongelmien on nähty lisääntyvän jonkin verran edellisvuosiin verrattuna. Terveystalon työterveyshuollon ylilääkäri Minna Pihlajamäen mukaan ihminen on kokonaisuus, jonka toimintakykyä voi haitata samaan aikaan esimerkiksi selkäkipu, unettomuus ja masentunut mieliala.

– Myös psyykkisen kuormituksen varhainen tunnistaminen on tärkeää. Lievä masennus voi muuttua keskivaikeaksi, mikäli yksilö eristäytyy yhteiskunnasta. Samoin krooninen selkäkipu ja unettomuus voivat ongelmien vyyhtinä pahentua, jollei toimintakykyä pyritä kohentamaan esimerkiksi liikkumalla, Pihlajamäki kertoo Terveystalon tiedotteessa.

Pihlajamäki muistuttaa, että omaan hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota.

– Omasta toimintakyvystä on tärkeää pitää huolta liikkumalla ja nukkumalla riittävästi sekä tauottamalla työtä, jotta palautumista ehtii tapahtua jo työpäivän aikana. Erityisesti univajeella on selvä yhteys mielialaan sekä masentuneisuus- ja ahdistuneisuushäiriöihin. Myös kynnys hakeutua työterveyspsykologin puheille kannattaa pitää matalana. Mitä aikaisemmassa vaiheessa ottaa yhteyttä, sitä todennäköisempää on saavuttaa paras mahdollinen tulos, Pihlajamäki neuvoo.

TOP 5 LISTAT:

Terveystalon listauksen mukaan yleisimmät syyt lääkärissäkäyntiin olivat vuonna 2016:

1. Flunssa ja muut hengitystieinfektiot

2. Muut tuki- ja liikuntaelinvaivat

3. Selkävaivat

4. Silmän sairaudet

5. Ruuansulatuselinten sairaudet

Eniten sairauspoissaoloja aiheuttivat:

1. Mielenterveysongelmat

2. Selkävaivat

3. Muut tuki- ja liikuntaelinvaivat

4. Flunssa ja muut hengitystieinfektiot

5. Olkapäävaivat

Pisimpiä sairauspoissaoloja aiheuttivat:

1. Polviongelmat

2. Mielenterveysongelmat

3. Sydän- ja verisuonisairaudet

4. Olkapäävaivat

5. Muut tuki- ja liikuntaelinvaivat

 

lähde: http://www.is.fi/terveys/art-2000005122187.html

Posted in: Uncategorized

Leave a Comment (0) →